A B6-vitamin kapcsolata a progeszteron-hiánnyal

A B6-vitamin elengedhetetlen a megfelelő progeszteronszinthez, így jelentősen befolyásolja a hormonális egyensúlyodat. Ne feledd, ha alacsony a progeszteronszinte, akkor az ösztrogén relatív túlsúlya áll be a szervezetedbe: ösztrogén-dominancia. Ez pedig egy nőnek sem jó!

Amit a B6-vitmainról tudnod kell

Elengedhetetlen a sárgatest fejlődéséhez – ez a hormontermelő sárgatest a petefészekben keletkezik, miután a tüsző megrepedt és kiszabadult belőle a petesejt, és ez a sárgatest az, ami a progeszteron hormont, magyarul sárgatest hormont termeli.

Segít megtartani a progeszteront a szervezetben – A B6-vitamin közreműködik a szterán vázas hormonokat érzékelő sejtrész – a receptorok – kialakításában. Ilyen receptorhoz kötődik a szintén szterán vázas progeszteron is.

Ebből adódóan a B6-vitamin szükséges a kiegyensúlyozott hormonszintekhez és a progeszteron hiány megelőzése érdekében.

A progeszteron hiány tüneteket okozhat a luteális, azaz a menstruációt megelőző fázisban, valamint vetélést okozhat. Ha a progeszteron-hiány jeleit észleled magadon, akkor annak közvetlen pótlása mellett a B6-vitaminnal tudod megtámogatni a szervezetedet egy jó kiegészítővel, és növeld a B6-ban gazdag ételeid mennyiségét is. Minden B vitamin segít a testednek hasznosítani a tápanyagokat, amikhez az ételekből jutsz, amit megeszel, továbbá segítenek lebontani a zsírokat és a fehérjéket, így a B6 különösen fontos a hormonális egészség érdekében.

A B6-vitamin hiány és a progeszteron hiány JELEI:

Szóval, honnan is tudhatod, hogy progeszteron hiányos (vagyis ösztrogén-dominanciás) vagy-e? Ezek a nyilvánvaló jelek. Ha több ilyen tüneted van, az progeszteronhiányra utalhat.

  • Barna pecsételő vérzés a menstruáció előtt vagy után
  • Rövid luteális fázis – egy normális luteális fázis 12-15 napos, ha a tiéd ennél rövidebb, akkor progeszteronhiányod lehet- ez túlságosan gyakori menstruációs vérzésben is megmutatkozhat
  • PMS tünetek, mint például a hangulatváltozás, érzékeny mellek, a puffadás és a pattanások
  • Termékenységi nehezítettség – a fogantatás és a várandósság megtartásának nehézségei – különösen a vetélés
  • Ha naponta figyeled a bazális testhőmérsékletedet és az ovuláció után nagyon kicsi hőmérsékletemelkedést tapasztalsz, majd ha nagyon gyorsan csökken a hőmérsékleted a menstruáció előtt
  • Ha megvizsgálod a méhnyak váladékod és az ovuláció után is bőséges mennyiséget tapasztalsz a luteális fázisban is

Számos oka van annak, ha manapság egy nőnek alacsony a B6-vitamin szintje és ezért progeszteron hiányos. Ennek a hormonális egyensúlynak az ellenkező oldala természetesen az ösztrogén relatív túlsúlya, vagyis az ösztrogén-dominancia. Nem mindig arról van szó, hogy a napi táplálkozásban nem jutunk elég B6-hoz, hanem arról, hogy a szervezeted mennyire felkészült arra, hogy hatékonyan használja fel a B6-ot. Nagyon könnyű B-vitaminok hiányossá válni, és ez a hiányosság a legjelentősebb hatást gyakorolhatja a reproduktív egészségedre.

A B6-vitamin hiány és a progeszteron hiány OKAI:

  • Stressz – amikor stressz/nyomás alatt vagyunk, a testünk sok progeszteron hormont használ fel, annak érdekében, hogy több kortizol, azaz anti-stressz hormon álljon rendelkezésre (a progeszteron ugyanis szükség esetén átalakul kortizollá). Tehát lehet, hogy elegendő B6-vitamint áll a rendelkezésedre progeszteron, illetve elegendő progeszteron előállításához, de ha túl nagy a stressz, akkor progeszteron-hiányossá válhatsz. Az alvás hiánya ugyanilyen hatással bírhat.
  • Túlzott edzés – túl sok munka, különösen a kemény kardió edzések a ciklus második felében belső stresszt okozhat, amely negatív hatást gyakorol a kortizol és progeszteron szintre.
  • Az alkohol – B vitaminokat a gyakori alkoholfogyasztás felemészti (Lásd: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC301849/). Még ha B6-ban gazdag ételeket is fogyasztasz vagy étrendkiegészítőben viszed be, az alkohol a legnagybb részét ennek felemészti.
  • A fogamzásgátló tabletta – az orális (szájon át beszedendő) fogamzásgátlókról ismert, hogy a fogyasztók szervezetében számos vitamin szintjének erőteljes csökkenését okozzák, beleértve a B6-ot is (Lásd: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7001015). Ez azért van, mert a tabletták megakadályozzák a vitaminok megfelelő felszívódását a bél egészségének károsodásán keresztül.
  • Bélrendszeri rendellenesség – mindig tartsd szem előtt, hogy ha bármilyen okból nem megfelelő a bélrendszered, illetve a bélflórád egészsége (ha beleid felfúvódnak, gyomorgörcsöd, hasfájásod van, hasmenéssel vagy szorulással küzdesz, ha étel-intoleranciád van, gázoktól vagy evés után teltségérzettől szenvedsz), a vitaminok megfelelő hasznosulása, így a B6-é sem lesz biztosított. Ez esetben muszáj a kiegészítővel való pótlás, hiszen az ételeidből sem biztos a megfelelő felszívódás. Rossz bélrendszernél a bélflórát alkotó bélbaktériumaid pedig nem fogják kielgítő mennyiségben megtermelni.

Ételek, melyek jó B6-vitamin forrásul szolgálnak

Szedhetsz B-vitamin komplexet kiegészítőként, amit akár még további B6-al egészítesz ki. B6-vitaminnak a piridoxin-hidroklorid formája az ami jó.

A legegyszerűbb módon pedig úgy juthatsz a B6-vitaminhoz, ha olyan ételeket fogyasztasz rendszeresen, melyek gazdagon tartalmazzák:

  • Vadhalászatból származó tonhal
  • Banán
  • Szabadon legeltetett marha húsa
  • Csirke
  • Spenót
  • Édesburgonya
  • Fokhagyma
  • Lazac
  • Avokádó
  • Napraforgómag, a lencse, és a mogyoró (ám ezek antitápanyagaitól előbb szabadulj meg áztatással)
  • Tojás

Amint láthatod, a B6-vitamin fő forrásai az állati fehérjékből származik, ami a vegetáriánusokat különösen érzékennyé teheti a B6- és progeszteronhiányra.

B6-hiány okozhat az is, amikor a terhesség és szoptatás alatti magasabb hormonszintek nagy alakú (térfogatú) vörösvértesttel járó vérszegénységet eredményeznek, vagy amikor a folsav (B9, azaz folát) vagy B12-vitamin szinted (vegetáriánusoknál ez szinte mindig így van) nem megfelelő akár az említett rossz bélflóra miatt. Ezért ezekben az esetekben vagy a biztonság érdekében célszerű egy aktivált formájú B-komplex kiegészítőt használnod, ez a természetes forma, ami maradéktalanul felszívódik.

A B6-vagy B-komplex kiegészítők mellett, ha a progeszteronhiánnyal is szembe kell nézned, akkor a barátcserje és/ vagy a természetes progeszteron krém használatát is fontold meg a progeszteron növelése és az ösztrogén felesleg csökkentése érdekében, és így egyensúlyba hozhatod a hormonjaidat.