Miért nem működik a diétád?

Miért nem működik a diétád???

És a testmozgásod???

Ha a szokásaidtól eltérő étrendet és testmozgást tervezel azért, hogy fogyj, vagy egyszerűen csak hogy egészségesebbnek érezd magad és kevésbé sújtsanak le rád a menstruációs ciklussal összefüggő problémák, akkor máris gratulálok, mert az ösztöneid figyelemre méltóan jól működnek! Az, hogy jobban érezd magad a bőrödben, és hogy az ideális súlyodat elérhesd bizony mind az ételen, a mozgáson és az életmódodon múlik.

Ám – saját hibádon kívül – lehet, hogy ez eddig nem ment túl jól…

Ez azért van, mert az étrend és a fitneszipar jó értelemben vett ún. komplex megoldásokat kínál, de az igazság az, hogy ezek a megoldások nem alkalmazhatók általánosan. Az ajánlások mögött végzett kutatások nagy része férfiakra irányul, és a nők egyedülálló biokémiai szükségleteivel ezek a férfiközpontú kutatások nem foglalkoznak.

Ugyanakkor a nők a wellness iparági termékek és trendek legnagyobb fogyasztói és célcsoportjai. De mivel a legtöbb kutatásban férfiak a tesztalanyok, és mivel a nők teste másképp működik – és mivel ezekről a különbségekről az egészségügyben a legtöbb szakértő ritkán beszél (itt vagyok, hogy megváltoztassam!) – magunkra maradunk abban, hogy mindent megpróbálunk, majd csalódunk, majd próbálkozunk tovább. Ez egy ördögi kör, ami megmagyarázhatatlanul sok (egészséget aláásó) stresszt és fájdalmat okoz, energiát és pénzt emészt fel.

És amikor az információk tengerében összezavarodunk, no hát az lehet a legfrusztrálóbb érzés, hiszen már valamilyen szinten tudod, hogy ezek a stratégiák nem működnek. De olyan általánosan alkalmazható módon vannak tálalva, hogy amikor nem működnek az esetedben, úgy érezheted, hogy ez a te hibádból van így. Majd ott maradsz azzal a tipikus mentális képzettel, ami kb. így hangzik: „Bizonyára nem jól csináltad.” vagy „Jobban kellett volna igyekezned.” Vagy a mindig visszatérő és a legveszélyesebb romboló gondolat: „Nem volt elég akaraterőd.”

A nemi különbségekre alapozó elfogultság korát éli mind az élelmiszer, mind a fitnesz ipar. Nőkként biokémiailag különbözünk a férfiaktól. Amikor magunkévá tudunk tenni olyan megközelítéseket, melyek figyelembe veszik a nők egyedülálló biológiai jellegzetességeit – és amikor le tudunk állnia a férfiakkal való versengéssel (az egészség terén) – elkezdhetünk eredményeket látni.

Az egyedülálló női biokémia biohackelésének kulcsa az, hogy megértsük a menstruációs ciklus változásait, hogy az étel és a testmozgás megfeleljen a természetes hormonális ingadozásoknak. Amikor harmonizálod a ciklusod, könnyebb menstruációkat, kevesebb PMS-t, kevesebb puffadást, tisztább bőrt, a testsúlyod normalizálódását és a test-összetételed javulását fogod élvezni. Elismerve a hormonális valóságot, végül képes leszel arra, hogy a legjobban nézz ki és hogy nagyon jól érezd magad.

A Ciklusharmonizálás tudománya

A menstruációs ciklus minden hetében a szervezetnek különböző mikrotápanyag-szükséglete van, mivel a petefészkek és a méh különböző feladatokat végeznek a ciklus egyes szakaszaiban. Ha belegondolsz, van értelme: a tested nem minden nap ugyanaz, így az étrended sem lehet az! Ez nem csak spekuláció! A kutatások is azt mutatják, hogy (ingadozó) hormonjaink befolyásolják tápanyagszintünket – és viszont: tápanyagszintjeink befolyásolják hormonjainkat (a kutatás azt is mutatja, hogy a mikrotápanyag hiányosságok szerepet játszanak a PMS tüneteinek súlyosságában). Ez azt jelenti, hogy ciklusunk különböző időpontjaiban különböző mikrotápanyag-szükségleteink vannak.

Ez a gyönyörű kép is a ciklus szakaszainak változó minőségeit jeleníti meg szimbólikusan.

A manapság oly népszerű táplálkozási trendek vagy diéták – a ketogén diétától, a gabonamentesen át a nyers vegán étrendig – ugyanolyan étkezést követelnek meg minden nap, figyelmen kívül hagyva a mikroelemek és ritmikusan és folyamatosan ingadozó hormonjaink természetes kölcsönhatását. Ehhez még az is hozzájön, hogy sok táplálkozási és testsúly csökkentő protokoll hangsúlyozza a kalória-korlátozást, ami még egy további problémát okoz. A kalóriakorlátozást ugyanis már összefüggésbe hozták a pajzsmirigyhormon-egyensúlytalanságokkal, ami lassú anyagcserét, hajhullást, száraz bőrt, fáradtságot és szó szerint ködös agyat okozhat. A kalóriák korlátozása továbbá megnöveli a kortizol termelést (a kortizol a szervezet egyik stresszhormonja), és a magas kortizol a súlygyarapodás ismert tényezője.

Nekünk, nőknek, bizonyos élelmiszereket kell elfogyasztanunk a hormonjaink előállításához. Az egészséges zsírok különösen fontosak, mivel az ösztrogén és a progeszteron koleszterinből készül. Elegendő koleszterinszint nélkül nem tudjuk elegendő mennyiségben előállítani e hormonokat az egészséges menstruációs ciklus fenntartására, nem is beszélve a termékenység támogatásáról. Szükségünk van bizonyos élelmiszerek fogyasztására ezért is, hogy segítsük a felhasznált hormonok lebontását és kiürülését a testünkből és hogy ne álljon be az ösztrogén-dominancia. Bizonyos ételek támogatják a májat a felesleges hormonok ártalmatlanításában, és segíti a baktériumok bizonyos csoportját a bél mikrobiomban, az úgynevezett estrobolom csoportot, hogy az ösztrogén túlsúlyt kezelje.

Mire számíthatsz, ha harmonizálod a ciklusodat?

A Ciklusharmonizáló étrend lényege az, hogy figyelembe vesszük azt a tényt, hogy bizonyos kulcsfontosságú élelmiszerek a ciklusod meghatározott, kritikus időpontjaiban segítsék az ösztrogén felesleg lebontását, és így járuljanak hozzá az ösztrogén és a progeszteron egyensúlyának megőrzéséhez. Ha pedig ez megtörténik, kitisztula bőröd, kevésbé lesz PMS-ed, illetve nem is lesz, nem lesz többé menstruáció alatt fejfájásod, és kevésbé fogsz felpuffadni a menstruáció előtti napokban. A termékenységed, a szexuális vágyad, az energiaszinted, a vitalitásod és a hangulatod javulni fog. És JÓL fogod magad érezni a bőrödben, a hónap MINDEN napján.

Az étrend szinkronizálásának másik előnye az, hogy mivel minden héten megváltoztatod a tányérodra kerülő ételeket, megszabadulhatsz bizonyos ételekhez kötődő ragaszkodásodtól. Így az étrended nemcsak változatosabb és kielégítőbb lesz, hanem hosszú távon is fenntarthatóbb.

A Ciklusharmonizáló módszer maga a Ciklusharmonizáló étrendnél messzemenően több: nemcsak az ételeidet, hanem a mozgásodat és a különféle tevékenységeidet is megtanítom a módszer segítségével neked a ciklusodhoz igazítani. Így nem fordítva fogod megülni a lovat és például nem akkor akarsz kikényszeríteni magadból egy új ötletet ( a munkádban vagy az otthoni projektjeidben), amikor a hormonjaid állása arra alkalmatlan, hanem megtanulod, a ciklusod melyik időszaka a legideálisabb rá és arra tudod majd időzíteni ezt a tevékenységet. Vagy megtanulsz csendesebb tevékenységeket végezni a ciklusodnak abban az időszakában, amikor az energiaszinted úgyis csökken és nem erőlteted azokban a napokban a kimerítőbb mozgást vagy a hajtást a munkában.

Gyere, tanuld meg Te is!!!

RÁADÁS: Paleo, vegán, csökkentett szénhidrátos étrend? Valamelyiket követed vagy egy másik étrenddel próbálkozol éppen? Bizonyára vannak sikerélményeid, de valami mégsem az igazi…Itt olvashatod el, a cikk második részében, miért nem ideálisak ezek az étrendek neked.

A kiegyensúlyozott nőkért szeretettel

Eperjesi Kati