Turmixok – 2. rész: A hormonok szolgálatában

Miért pont turmix: Turmix vs. préselt levek?

A smoothiek, azaz turmixok és a préselt levek nagy népszerűségnek örvendenek. Nagyon fontos azt tudatosítani, hogy a préselt levek (ahogy a facsart narancs, vagy egy szűrt almalé) nem egyeznek meg a turmixokkal, alapvetően az elkészítésük más, és ennek következtében élettani hatásuk is eltér.

Míg a turmixok tartalmazzák az alapanyag minden részét „szőröstül-bőröstül”, illetve azok rostanyagaival együtt, addig a préselés során a lé és a rost szétválasztódik és csak a levet fogyasztjuk el. Ez különösen hasznos különféle betegségek és bélpanaszok esetén, de nem szükséges egy egészséges szervezetű ember számára.

Mikor és kinek jó a préselés?

Betegségek sikeres kezelése – Világszerte több ezer ember szabadult meg legsúlyosabb betegségeiktől a préselt levek segítségével és több tucat könyvet adtak ki a témában. Dr. Gerson, a természetgyógyászat egyik elismert szaktekintélye is ajánlja a préselést és sikeresen használja betegeinél.

Koncentrált tápanyagok – Több száz tudományos kutatás látott napvilágot a nyers gyümölcsök és zöldségek egészségügyi hatásairól. A préselt levek nagy mennyiségben és koncentrált formában tartalmazzák a gyümölcsök és zöldségek jótékony erejét. Pl. egy pohár répaléhez közel fél kiló répára van szükség. Ezt a mennyiséget aligha tudná bárki is egyszerre elfogyasztani, ám préseléssel kinyerhető ebből a mennyiségből a jótékony és már hatásos mennyiségű tápanyag.

Rostok nélkül – A préselés eltávolítja a rostokat, amelyek meggátolják a különféle tápanyagok felszívódását, ami ellentmondana annak, hogy mennyire sok tápanyagot ki tudunk nyerni az adott zöldségből vagy gyümölcsből, mert ugye úgysem tudna mind hasznosulni.

Továbbá az érzékeny bélrendszerű emberek (alacsony FODMAP étrendet kívánó, bél-diszbiózisos esetek, melyek tünetei a puffadás, gázok termelődése elsősorban, de nem kizárólag rosttartalmú ételek fogyasztása után) állapotát ez a mennyiségű rostbevitel súlyosan tovább ronthatja. Az emésztőrendszernek gyakorlatilag nincs dolga a préselt levek emésztésével, azok 20-25 perc alatt felszívódnak és a szervezetet koncentráltan nagy mennyiségű tápanyaggal látják el a legkönnyebben emészthető és legkellemesebb formában.

Természetesen mindez nem jelenti azt, hogy a rostokra nincs szükség, hiszen a zöldségeket és gyümölcsöket más formában is fogyasztunk még a bélproblémák esetén is, de a legkoncentráltabb nagy mennyiségű tápanyag szervezetbe juttattásának módja a bélproblémák esetén jobb, ha másképp történik, nem a turmixokkal (és még a préselésnél sem mindegy, hogy milyen alapanyagot választunk). Ha úgy érzed, ebben vagy érintett, inkább konzultálj előbb velem, mielőtt belevágsz az itt leírtak gyakorlatba ültetéséhez.

Étrend kiegészítő helyett – A préselt levek fogyasztása hatékonyan megoldja ezt a problémát, ráadásul nagyon ízletesek. Kétpohárnyi adagjuk felér a leghatékonyabb kiegészítők hatásaival is, melyek felszívódása a bélrendszeri panaszok és nem kielégítő bélflóra esetén úgyis kevésbé biztosított lenne. Nemcsak mikro-, de makro-tápanyagokkal is ellátja a szervezetet, azaz az ásványi anyagokon és vitaminokon túl a préselt lé tartalmaz aminosavakat és zsírsavakat is, persze az alapanyagtól függően.

Feldolgozatlan és nem pasztörizált, jó minőségű – Felmerülhet a kérdés, hogy a bolti levek nem fogyaszthatók-e a préselés helyett. Nem! Azok ugyanis feldolgozottak és pasztörizáltak, ami minden enzimet és a legtöbb vitamint és növényi tápanyagot tönkretesz. Finomított cukrot tartalmaznak, melyek káros hatásairól bizonyára már tudsz, ezzel szemben a frissen préselt levek természetes cukortartalmát azok az enzimek, ásványi és egyéb tápanyagok ellensúlyozzák, melyeket ők még természetszerűleg tartalmaznak, ellentétben a feldolgozott levekkel. Persze a frissen préselt leveket rövid időn belül el kell fogyasztani, tulajdonképpen azonnal, vagy pár órás hűtőben tárolás után. Nem utolsó sorban, ha magunk préselünk, az alapanyagot megbízható forrásból tudjuk beszerezni, azaz vegyszermentes, bio gazdaságból.

Csak préselhető alapanyagok – Bizonyos zöldségekből, mint például a répa vagy a zöld leveles zöldségek jó része, csak préseléssel tudod kinyerni a levet vagy megkapni a kellemes állagot. Egész konkrétan: a répát nem fogja vinni a turmixgéped és legfeljebb reszelt répát tudsz előállítani vele, de levet egész biztosan nem fogsz kinyerni belőle, hiszen gyökérzöldségként nagyon magas a rosttartalma. Ugyanez a nyers cékla és sütőtök esete is.

A zöld levelesek esetében viszont a turmixolás is nagyon jó megoldás akkor, ha olyan összetevőt is tartalmaz a keveréked, amely selymesebbé teszi, így a kis parányi zöldlevél darabkák nem rontják az élvezeti értéket (ha ez egyáltalán zavar…próbáld ki). Tehát ha teszel a turmixba banánt és/vagy avokádót a spenót mellé, akkor finom állagot kapsz, de önmagában a spenót az almával nem 100%, hogy elnyeri a tetszésedet az állaga miatt, de majd meglátod, hogy nem is felelne meg a turmix készítés alapelveinek, ha csak ezt a két dolgot tennéd bele.

És persze lehet, hogy nincs és nem is áll szándékodban présgépet vásárolni. Ez esetben néhány alapanyagról le kell mondanod (pl. a nyers répáról) az italodban, de még mindig rengeteg variáció vár rád! Lássuk hát!

Mikor és kinek jó a turmix?

Nos, ez a rész az előzőek ismétlése lesz – de azért leírom újra kicsit tömörebben. A préselt levekkel szemben a turmixok fogyasztásával tehát a rostok jótékony hatásait is élvezheted (hacsak nincs komoly bélrendszeri panaszod ugye), ami azért is nagyszerű a hormonrendszer szempontjából, mert az egyenletes vércukorszinted így tudod könnyebben biztosítani, valamint a belekből a rostok segítségével fognak tudni maradéktalanul távozni a felesleges (feladatukat elvégzett) hormonok, ami nagyon fontos az egyensúlyuk megőrzése érdekében (és azért, hogy ne legyen semmilyen kellemetlen hormonális tüneted).

Koncentrált tápanyagok – A turmixok nagy mennyiségben és koncentrált formában tartalmazzák a gyümölcsök és zöldségek jótékony erejét. Sokszor az adott élelmiszerből aligha tudnál egyszerre annyit elfogyasztani, mint amennyi egy turmixba belefér, így a szervezetedet trükkös módon tudod egy jóval nagyobb mennyiségű tápanyaghoz és jótékony anyaghoz juttatni egy gyorsan és könnyen elkészíthető módon.

Étrend kiegészítő helyett – A turmixok fogyasztása hatékonyan helyettesítheti az étrendkiegészítőket akkor, ha jól megválasztod az alapanyagokat. Ha szuperélelmiszereket teszel bele, akkor már szinte lehetetlen elrontani, hiszen mindegyik nagyon tápanyagsűrű éellmiszer, azaz magas a vitamin-, ásványi-anyag és antioxidáns tartalmuk. Ezért használjuk őket! Bár fontos részlet az is, hogy mivel nemcsak mikro-, de makrotápanyagokkal is elláthatod velük a szervezetedet, azaz az ásványi anyagokon és vitaminokon túl a turmixod tartalmazni fogja a fehérjéket és a zsírsavakat is, hozzájárulnak a megfelelő vércukorszint fenntartásához. Egy szó mint száz, kezdd a turmixok elkészítésének alapelveivel!

Feldolgozatlan és nem pasztörizált, jó minőségű – A bolti szűrt leveket SOHA ne fogyaszd a turmixok helyett, mert a feldolgozás és pasztörizálás minden enzimet és a legtöbb vitamint és növényi tápanyagot is tönkreteszi, valamint hozzáadott cukrot is tartalmaznak az eltarthatóságuk növelése érdekében. Az általad elkészített turmixot rövid időn belül érdemes elfogyasztanod, de cserébe minden jótékony anyagot magadhoz tudsz venni és még az is a te kezedben van, hogy az alapanyagot honnan szerzed be: ha megbízható forrást választasz, nem adagolsz magadnak semmilyen káros vegyszert sem.

Folytasd ezzel: A turmixok elkészítésének alapelvei