Antioxidánsok és termékenység

Hogyan működnek az antioxidánsok?

Az antioxidánsok az egészséges termékenység egyik legfontosabb alkotóelemei, amelynek elégséges bevitelére minden nőnek és férfinak figyelnie kellene. Először is tisztázzuk az alapfogalmakat:

Antioxidánsok – Az antioxidánsok megtalálhatóak az étrendünkben is, hiszen ezek olyan vitaminok, ásványi anyagok és egyéb tápanyagok, amelyek segítenek megvédeni a testet a szabad gyökök által okozott károktól, úgy, hogy képesek semlegesíteni a szabad gyököket.

Szabad gyökök – A szabad gyökök instabil szabad elektronok, amelyek reakcióba lépnek a környező szövetekkel és sejtekkel és károsíthatják a sejtszerkezeteket. A normál mindennapi életben a szabad gyökök a testünkben zajló tevékenységekből származnak (például az energiatermelés során keletkeznek), de a minket körülvevő környezetből (szájon, bőrön, légutakon át) a testünkbe jutó vegyi anyagok is létrehozhatnak szabad gyököket. Azt mondják, hogy testünk minden egyes sejtjét naponta körülbelül 10.000 alkalommal támadják meg szabad gyökök, felgyorsítva az öregedési folyamatot. A szabad elektronok vagy gyökök otthont keresnek a sejtben, és gyakran végül károsítják az adott sejtben levő DNS-t. Az antioxidánsok semlegesítik a szabad gyököket, így megakadályozzák, hogy további károkat okozzanak és védik a sejt egészségét. Ha nem teszel valamit a sejteid védelme érdekében, ezek a károk összeadódhatnak.

Hogyan működnek az antioxidánsok? – Az antioxidánsok úgy működnek, mint egy védelmi rendszer, leszerelve a szabad gyököket. A testben ok egyfajta rendőri erőt képviselnek. „Megfojtják” a szabad gyököket, bárhol is vannak, így nem képesek terjedni és károsítani sejtjeinket. Amikor egy antioxidáns talál egy szabad gyököt, az elnyeli őt, tehát beleolvad annak molekuláris szerkezetébe. Így egy gyengített szabadgyök jön létre, amely nem elég erős ahhoz, hogy ártalmas legyen. Ezen a ponton az adott antioxidáns feláldozódik, ha csak egy „testvér”- antioxidáns el nem jön, és nem éleszti fel. Kicsit később részletesebben elmagyarázom ezt, mivel erről nagyon fontos tudni, amikor antioxidáns kezelést alkalmazol.

Miért fontosak és szükségesek az antioxidánsok az egészséges termékenységhez

Most, hogy tudjuk, hogyan működnek az antioxidánsok és a szabad gyökök általában, beszéljünk arról, hogy miként befolyásolják a termékenységet. A test minden része sejtekből áll, s ezeket meg kell védeni a szabad gyököktől; ez egyszerű tény. Nemcsak a petesejt és a hímivarsejt áll olyan sejtekből, amelyeket szabad gyökök károsíthatnak, hanem a reproduktív szervek és mirigyek is, amelyek a termékenységhez és a szaporodáshoz elengedhetetlen hormonokat termelnek. Ha ezek a sejtek kisebb mennyiségben állnak rendelkezésre, mint az optimum, akkor a szerveink, beleértve a hormontermelő endokrin mirigyeinket, a petesejt, a sperma (és még sok más) nem lesznek képesek a lehető legjobban működni.

Egy másik dolog, amire emlékeznünk kell az, hogy amikor egy DNS károsodik, azt a szabad gyökök támadása indukálhatja. Mindkét partner DNS-e tulajdonképpen a gyermek jövőbeli tervrajza. Az ismert tény, hogy egy sérült DNS vetélést vagy fejlődési problémákat, akár születési rendellenességeket okozhat a gyermeknél. A tanulmányok összefüggést mutattak a szabad gyökök által okozott oxidatív stressz és a férfi meddőség között is. Tehát nagyon fontos, hogy mindkét szülő biológiailag aktív antioxidánshoz jusson, akár kiegészítés formájában.

A termékenység szempontjából legfontosabb antioxidánsok

Alfa-liponsav (ALA) – Nagyon fontos antioxidáns, mivel nem csak a női reproduktív szervek védelmét segíti elő, hanem kimutatták, hogy javítja a sperma minőségét és a motilitását is. Az alfa-liponsav minden étrendkiegészítőben elengedhetetlen, mivel regenerálja az összes többi antioxidánst, és ez az egyetlen olyan antioxidáns, amely képes regenerálni a glutationt. Ezt a máj tartalmazza és használja fel nagymértékben a méregtelenítési folyamataiban, és az elhasználódott hormonok lebontásához is.

Ezen kívül elősegíti az erős és megfelelően működő immunrendszer felépítését, és segíthet visszaszorítani a dohányzás által okozott károkat.

Az alfa-liponsav önmagát!, és számos más fontos antioxidánst is képes újrahasznosítani úgy, mint a C- és E-vitamint, valamint a CoQ10-et. Ezáltal ezeknek az antioxidánsoknak a hatását fokozza, hogy azok kritikus betegségek (pl. cukorbetegség, idegrendszeri megbetegedés, gyulladások) ellen küzdjenek. Kutatási eredmények sokasága igazolja, hogy az alfa-liponsav hatékony összetevő az optimális vércukorszint fenntartásában, a metabolikus szindróma, az inzulin-érzékenység és az érrendszeri betegségeket jellemző állapotok javításában.

Javasolt napi használat: napi 100 mg (két adagra osztva)

Élelmiszer forrásai: Kis mennyiségben megtalálható a burgonyában, a spenótban és a vörös húsokban.

A kép forrása: https://balintgazda.hu/

E-vitamin – A tanulmányok kimutatták, hogy az E-vitamin növeli a hímivarsejtek egészségét és mozgékonyságát. Az egyik vizsgálatban kimutatták, hogy a hímivarsejtek motilitása, az élő hímivarsejtek százalékos aránya és a normál spermatozoidok százaléka megnövekedett az E-vitamin és a szelén pótlásának köszönhetően.

Egy másik vizsgálatban (ezt patkányokkal végezték) kimutatták, hogy az E-vitamin-hiányos patkányok terméketlenekké váltak, és a hímivarsejtek mozgékonysága is drasztikusan lecsökkent. Ezen kívül a nőstény patkányoknál nagyobb volt a vetélés is. Valójában az E-vitamint 1922-ben fedezték fel patkányokkal végzett takarmány-kísérletek során: az állatok étrendje E-vitaminban hiányos volt, és terméketlenek voltak, de miután búzacsírával táplálták őket, termékenységük helyreállt. Így jött létre az E-vitaminra használt tudományos kifejezés; a tokoferol, mely görögül azt jelenti, hogy „fiatalon tartani”. Az E-vitamin hozzájárulhat a vérszegénység csökkentéséhez azáltal, hogy megakadályozza a vörösvértestek oxidatív károsodását.

Kimutatták, hogy azoknál a férfiaknál, akik E-vitamint szedtek az IVF-kezelést megelőzően, a megtermékenyítés aránya 19%-ról 29%-ra növekedett.

Az E-vitamint a CoQ10, a C-vitamin és az alfa-liponsav regenerálja.

Javasolt napi használat: Napi 500 mg vegyes tokoferolok és tokotrienolokból, az E-vitaminban gazdag étrend mellett.

Élelmiszer forrásai: Nyers növényi olajok, diófélék, dióvaj, búzacsíra(olaj), árpa és zöld leveles zöldségek.

A kép forrása: https://balintgazda.hu/

C-vitamin – A C-vitamin egy másik nagyon fontos antioxidáns a férfiak és a nők termékenységéhez. A C-vitamin javítja a hormonszinteket és növeli a sárgatest elégtelenségben (azaz progeszteron-hiányban) szenvedő nők termékenységét – a Fertilitás és Sterilitás (2003; 80: 459–61) közzétett tanulmánya szerint: a vizsgálatba 150 nőt vontak be, egy részük napi 750 mg C-vitamint kapott, másik részük semennyit. A C-vitamint kapó csoportban megnőtt a progeszteron szint. Miközben a kezelést nem kapó nőknél nem volt változás. A terhesség aránya szintén szignifikánsan magasabb volt a C-vitamin csoportban: hat hónapon belül 25%, míg a kezeletlen nőknek csak 11% -a teherbe esett ugyanabban az időszakban.

Egy másik tanulmány kimutatta, hogy egy a Clostilbegythez hasonló gyógyszer (Clomid) szedése mellett C-vitamint használó nőknek nagyobb esélyük van az ovulációra, így úgy tűnik, hogy a C-vitamin szedése fokozhatja a hatását. (Beszélj erről az orvosoddal!)

A férfiakkal kapcsolatban érdemes tudni azokról a kimutatott tényekről, hogy a C-vitamin javítja a hímivarsejtek minőségét és megvédi a hímivarsejteket a DNS károsodástól; hozzájárul a vetélés és a kromoszómaproblémák esélyének csökkentéséhez. Úgy látszik, elősegíti, hogy az ondó állaga folyékonyabb és a spermiumok mozgékonyabbak legyenek.

A C-vitamint az E-vitamin, a CoQ10 és az alfa-liponsav regenerálja.

Javasolt napi használat: Napi 500 mg, egészséges, C-vitaminban gazdag étrend mellett

Élelmiszer forrásai: Bőségesen megtalálható egyes zöldségekben és gyümölcsökben: paprikában, a brokkoliban, az áfonyában, a káposztában, a burgonyában, a paradicsomban és a citrusfélékben.

A kép forrása: https://balintgazda.hu/

CoQ10 – A CoQ10 egyes enzimekkel elősegíti a test kémiai változásait, különösen az energiatermelést: részt vesz az ATP előállításában, így ennek az antioxidánsnak a hiánya energiahiányt okozhat a test minden sejtjében és rendszerében, ideértve a reproduktív rendszert is. Gondolj úgy a CoQ10-re mint az elemre, melyekről a sejtjeid töltődnek.

A CoQ10 szint természetesen csökken az életkorral, tehát ez egy fontos antioxidáns, amelyet be kell vonni a termékenységfokozó programba, ha 35 évesnél idősebb vagy. A Termékenység és a Sterilitás szaklap megosztotta egy tanulmányt arról, hogy a CoQ10 hozzájárult a hímivarsejtek motilitásának fokozásához. A CoQ10 megtalálható a lazacban és a színhúsokban, de ahhoz, hogy valóban elegendő mennyiséghez juss, javasolt a kiegészítés. Számos tanulmány azt mutatja, hogy a CoQ10 kiegészítése javíthatja a petesejt és a sperma egészségét.

A CoQ10-et regenerálja az E-vitamin és az alfa-liponsav.

Ajánlott napi használat 35 év alattiak számára: 30 mg naponta, 35 év felettieknek napi 100 mg napi CoQ10, más antioxidánsok mellett. Ám ennek többszörösére van szükség, ha az AMH szinted alacsony (az AMH a petefészek rezervjéről ad képet). Kérj segítséget hormon egyensúly tanácsadódtól.

Élelmiszer forrásai: Bőségesebben csupán a tenger gyümölcseiben és a színhúsokban van.

A kép forrása: https://www.leitv.it

Glutation – A glutationt tekintik a természet fő antioxidánsának és méregtelenítőjének. Ez a sejtek elsődleges antioxidánsa. Általánosságban az alacsony glutationszintet vehetjük a betegségek (és a korai halálozás) markerének. Fontos szerepet játszik a toxikus anyagok méregtelenítésében, a máj munkájának segítségével. A sejt immunrendszerének egyik legfontosabb védelmezője.

A kép forrása: https://balintgazda.hu/

A glutation hatással lehet az autoimmun problémákra, mely szorosan kapcsolódik a terméketlenséghez. Részt vesz olyan gének metilációjában, azaz azok aktivizálódási folyamatában, amelyek krónikus gyulladást okozhatnak. Tehát más szavakkal elnyomhatja a „rossz” géneket, melyek autoimmun problémákat váltanak ki. Ez hasznos lehet azoknak, akik már átestek vetélésen immunológiai okokból kifolyólag, vagy ha összeférhetetlenségre derül fény.

Más, nem humán tanulmányokban kimutatták, hogy a glutation antioxidánsként öregedésgátló: 26%-al hosszabbítja meg a gyümölcslegyek életét (ezek a kísérlet alanyainak választott állatok meglehetősen hasonlóak az emlősökhöz). Ezekből a tanulmányokból izgalmas arra gondolni, hogy ez milyen hatással lehet a petesejtünk egészségére, az egyik olyan sejtre, amelyet az öregedési folyamat a leginkább érint (hiszen magzatkorunk óta velünk van és öregszik, nem újul meg, mint más sejtjeink).

A glutationt a liponsav regenerálja.

Javasolt napi használat: Étrend-kiegészítőként hiába fogyasztjuk: az emésztőrendszerünkben lebomlik, mielőtt a sejtjeinkhez eljutna. A glutationszint növelésének legjobb módja az, ha napi 100 mg alfa-liponsavat fogyasztasz.

Élelmiszer forrásai: Rengeteg friss gyümölcsben, zöldségben megtalálható, valamint a frissen főtt húsban is van. Én erről a listáról szoktam választani valamit minden egyes napra: sárgarépa, brokkoli, avokádó, spenót, alma, spárga, görögdinnye.

Miért működnek csoportban az antioxidánsok?

A cikkben korábban említettem, hogy minden olyan antioxidáns, amely leszerelt egy szabad gyököt, feláldozódik, kivéve ha „testvér” antioxidáns párja rendelkezésre áll és megújítja azt. Minden antioxidánsnak van egy „testvér” antioxidánsa, amely regenerálja a felhasznált (a feladatát éppen elvégző) antioxidánst. Íme néhány antioxidáns testvérpár:

  • Az alfa-liponsav önmagát képes megújítani, és képes regenerálni az összes többi antioxidánst.
  • A C-vitamint az E-vitamin, a glutation és a liponsav regenerálja.
  • Az E-vitamint a C-vitamin, a CoQ10 és a liponsav regenerálja.
  • A glutationt az alfa-liponsav regenerálja

Mint láthatod, fontos, hogy ezeket az antioxidánsokat naponta bejuttasd a testedbe. Együttesen segítik a test védelmét és tartják a rendszeredet antioxidánsokkal telítve.

Hogyan növelheted az antioxidáns szintedet?

Étrend – Az étrend az első módja annak, hogy több antioxidánst juttass a testedbe. A tápanyag-sűrű termékenységi diéta minden egész ételt, gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, szabadon tartott és legeltetett állat húsát, nyers tejterméket, dióféléket, magvakat és tengeri moszatot tartalmaz. Ezek az ételek mindegyike tápanyagok széles választékát kínálja, amelyek hozzájárulnak az optimális antioxidáns szint eléréséhez.

Ne felejts el sokféle, nagyon színes és friss nyers ételt fogyasztani. Az antioxidánsok a hőre érzékenyek, és főzés és feldolgozás során károsodhatnak, ezért fontos, hogy kielégítő mennyiségű nyers ételt is tartalmazzon az étrended. A frissen préselt gyümölcslevek (bár ezek veszélyesek lehetnek a vércukor-szintedre), de leginkább a turmixok (az első rész már olvasható, nemsokára jön a többi) kiváló és egyszerű módja annak, hogy sok nyers tápanyagot építs be az étrendedbe.

Antioxidáns-pótlás étrend-kiegészítőkkel – A szervezetedbe az antioxidánsok bejuttatásának második számú módja a különféle antioxidánsok pótlása. Ez nagyon fontos, mivel a mai élelmiszerek nagy részéből hiányzanak az antioxidánsok a csomagolás, a szállítás, a feldolgozás és a hőkezelés miatt. Azt ajánlom, naponta vegyél magadhoz antioxidáns keveréket, hiszen rendkívül fontos az általános egészséged és termékenységed szempontjából (akkor mindenképpen, ha vannak termékenységi gondjaid vagy „későn” vállalsz gyermeket).

Összegyűjtöttem neked a legjobb minőségű antioxidáns kiegészítőket, amiket én is használok. A következő listát megvásárolhatod a Harmóniaboltban, vagy a receptet elolvashatod a blogon:

Csökkentsd a szabad gyököket! – A dohányzás, az alkohol, a túlzásba vitt testmozgás, a hidrogénezett olajok és a stressz mind a szabad gyökök felhalmozódását okozhatják. Tegyél meg mindent, hogy elkerüld a szabad gyökök további (felesleges) felhalmozódását, hogy a testednek ne kelljen plusz küzdelmet folytatni miattuk. Minden alkalommal, amikor dohányzol, szabad gyökök képződnek a testedben. Idővel ezek a szabad gyökök teszik a dohányzást olyan károssá az egészséged szempontjából. Ugyanez történik más toxinokkal és környezeti szennyező anyagokkal való érintkezés esetén is. Inkább jobb ezektől tartózkodni! Legalábbis amitől csak lehet!